Καινοτόμο πρόγραμμα …μεγαλώνει μικρούς διασώστες, μαθαίνοντάς τους ΚΑΡΠΑ

 «Τα παιδιά σώζουν ζωές»

Ξαφνικά ένας ανθοπώλης κατέρρευσε και τα παιδιά που τον αντίκρισαν έτρεξαν να τον βοηθήσουν και να του προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες. Αφού τον προσέγγισαν με ασφάλεια και ήλεγξαν τα σύμπτωμα, στην  συνέχεια βήμα – βήμα ακολούθησαν όλες τις ενέργειες που έμαθαν στο σχολείο τους, ώστε να τον κρατήσουν στη ζωή μέχρι να έρθει το ασθενοφόρο. Έτσι έγιναν ήρωες, αφού τα κατάφεραν και έσωσαν μια ζωή!

Αυτό, είναι το δρώμενο που θα παρακολουθήσουν όσοι βρεθούν στο 2ο Φεστιβάλ Παιδείας και Πολιτισμού του Δήμου Φαρκαδόνας, την ερχόμενη Δευτέρα 12 Ιουνίου στην Οιχαλία και θα παρουσιαστεί από το Δημοτικό Σχολείο Σερβωτών.

Πρόκειται για το πρόγραμμα «τα παιδιά σώζουν ζωές», όπου οι μαθητές της ΣΤ’ τάξης εκπαιδεύτηκαν στην Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ) από την δασκάλα τους κα. Ασημίνα Κρεμέτη.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί …σημαντικοί πολλαπλασιαστές

Το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα εκπαίδευσης στην ΚΑΡΠΑ οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από τη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Στο Νομό Τρικάλων το πρόγραμμα έγινε συνολικά σε εννέα Δημοτικά Σχολεία, σε συνεργασία την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Τρικάλων και τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, όπου συμμετείχαν 15 εκπαιδευτικοί, ενώ στη συνέχεια εκπαιδεύτηκαν 136 μαθητές.

Αρχικά, έγινε η κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και στην συνέχεια εκείνοι διέδωσαν στους μαθητές την ΚΑΡΠΑ, με το ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό και τα προπλάσματα, για την πρακτική εξάσκηση των παιδιών.

Συντελεστές δε του προγράμματος, ήταν η Γιατρός Αναισθησιολόγος, Διευθύντρια ΕΣΥ ΓΝ Τρικάλων, Επίτιμη Διδάσκουσα ΣΕΦΑΑ κα. Ελένη Πολύζου, ο Αναπληρωτής Καθηγητής στη ΣΕΦΑΑ κ. Νικόλαος Διγγελίδη και η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στη ΣΕΦΑΑ, Χριστίνα Καρατζαφέρη.

Δεξιότητα ζωής

Ως βασικές και πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες που μπορεί να βοηθήσουν ένα συνάνθρωπό μας να κρατηθεί στη ζωή χαρακτηρίζει την συγκεκριμένη πρωτοβουλία η κα. Πολύζου, που μιλά στον «Π.Λ.» σχετικά με το πρόγραμμα.

Όπως εξηγεί η κα. Πολύζου, τα παιδιά έμαθαν πώς να δράσουν αν ξαφνικά κάποιος καταρρεύσει. Να προσεγγίσουν με ασφάλεια το θύμα και να ελέγξουν αν ανταποκρίνεται. Αν αυτό δεν συμβαίνει, τότε έμαθαν να απελευθερώνουν τον αεραγωγό, να ελέγχουν για φυσιολογική αναπνοή και μετά να καλούν το ασθενοφόρο (166-112).

Επίσης, τα παιδιά εκπαιδεύτηκαν να εφαρμόζουν θωρακικές συμπιέσεις σε συνδυασμό με εμφυσήσεις διάσωσης (ΚΑΡΠΑ), αν το θύμα που κατέρρευσε δεν ανταποκρίνεται και δεν αναπνέει φυσιολογικά.

Την ίδια ώρα, οι λιλιπούτειοι διασώστες έμαθαν πώς να τοποθετούν ένα αναίσθητο θύμα που αναπνέει σε θέση ανάνηψης, να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν ένα θύμα με πιθανή καρδιακή προσβολή και τέλος πώς να αντιμετωπίζουν ένα θύμα με πνιγμονή (απόφραξη αεραγωγού) από ξένο σώμα.

Διαδραστική διδασκαλία

Το πρόγραμμα εκτός από την εισαγωγή σε βασικές γνώσεις, όπως προαναφέρθηκε περιλαμβάνει και πρακτική εξάσκηση με χρήση ειδικών εκπαιδευτικών προπλασμάτων.

«Η ενεργός συμμετοχή των παιδιών προσδίδει έναν ευχάριστο και θετικό χαρακτήρα στη διαδικασία της μάθησης, κάνοντας πιο αποτελεσματική και ουσιαστική την εισαγωγή των γνώσεων και δεξιοτήτων» επισημαίνει η αναισθησιολόγος.

Αίσθημα αλληλεγγύης και κοινωνικής ευθύνης

Εκτός από το να «σώσουν ζωές», μέσω του προγράμματος τα παιδιά μαθαίνουν και άλλες σημαντικές αξίες.

«Τα παιδιά μαθαίνουν να βοηθούν τους άλλους και αναπτύσσουν το αίσθημα της αλληλεγγύης, του αλτρουισμού και της κοινωνικής ευθύνης. Αξίες που η κοινωνία μας έχει ανάγκη στην σημερινή εποχή της κρίσης, περισσότερο από ποτέ» υπογραμμίζει η κα. Πολύζου συμπληρώνοντας πως «με την εκπαίδευση στην ΚΑΡΠΑ δεν ετοιμάζουμε μόνο τους διασώστες αλλά και τους ενεργούς πολίτες του αύριο!».

«Η χώρα μας δεν μπορεί να είναι απούσα»

Ερωτηθείσα αν θεωρεί σημαντικό να ενταχθεί ανάλογο μάθημα στα σχολεία, η κα. Πολύζου τονίζει ότι «διεθνείς οργανισμοί δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ, αναδεικνύοντας το σχολείο ως ιδεώδες περιβάλλον για την εκμάθηση αυτών των  σωτήριων, για τη ζωή, δεξιοτήτων. Στα σχολεία όλου του κόσμου οι μαθητές εκπαιδεύονται στην ΚΑΡΠΑ. Η χώρα μας δεν μπορεί να είναι απούσα από αυτή την παγκόσμια εκστρατεία και η ΚΑΡΠΑ πρέπει να ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα και στην Ελλάδα».

Καταλήγοντας, η αναισθησιολόγος του ΓΝΤ υπογραμμίζει ότι «η υποχρεωτική και σε εθνικό επίπεδο ένταξη της εκπαίδευσης στην ΚΑΡΠΑ στα σχολεία, θα συμβάλλει στη διάσωση πολλών ζωών συνανθρώπων μας, σ’ ένα σύγχρονο κόσμο και μια κοινωνία αλληλεγγύης».

Της Νικολέτας Μούκα