Οδοιπορικό στους Αγίους Τόπους – 4η ημέρα (Photos)

Το πρόγραμμα της τέταρτης κατά σειρά ημέρας στους Αγίους Τόπους που διοργανώθηκε από την τοπική ηλεκτρονική εφημερίδα «KRHNH LIVE» σε συνεργασία με το ταξιδιωτικό γραφείο «MARIOS TRAVEL» ξεκίνησε με επίσκεψη στην Ιερά Μονή Οσίου Γεωργίου Χοζεβίτου.

Η Ιερά Μονή Χοζεβά, βρίσκεται μέσα στο βαθύ και μεγάλο φαράγγι που ονομάζεται Αινών, και στο οποίο βάπτιζε ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος (Ιωάννου α´ 28, γ´ 23).

Μέσα στο φαράγγι υπάρχουν αναρίθμητα σπήλαια και ιδίως στην αριστερή όχθη, στην οποία, κυρίως στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες κατοικούσαν αναρίθμητοι αναχωρητές, από τους οποίους οι πιο επιφανείς ήταν ο Ιωάννης ο επικαλούμενος Χοζεβίτης και ο Αββάς Δωρόθεος, ο οποίος επί Πατριαρχείας του Αγίου Μοδέστου Ιεροσολύμων, χρημάτισε σταυροφύλακας.


Η Ιερά Μονή Χοζεβά, τιμάται μέχρι και σήμερα επ᾿ ονόματι του Γενεσίου της Υπεραγίας Θεοτόκου της εν Χοζεβά.

Το όνομα Χοζεβά ίσως είναι παραφορά της ονομασίας Χασβά την οποία απαντούμε στο Βιβλίο της Γεννήσεως (λη´ 5), και όπου η γυναίκα του Ιούδα έτεκε τον Αννάν. Εκ παραδόσεως μαθαίνουμε ότι στο άνωθεν της Μονής σπήλαιο, το οποίο τιμάται στην μνήμη των Δικαίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, ασκήτευσε ο θείος Ιωακείμ, ο οποίος, μη μπορώντας να υποφέρη το όνειδος των ανθρώπων επειδή ήταν άτεκνος, έφυγε στην έρημο και στο απόκρημνο αυτό σπήλαιο ασκήτευσε, νηστεύσας 40 μέρες και 40 νύχτες, μέχρι που ο Θεός τον επεσκέφθη διά Αγγέλου και του ανεκοίνωσε το χαρμόσυνον γεγονός, ότι δηλαδή η Άννα θα γεννήση την Αγνή Θεόπαιδα.

Σε αυτό το σπήλαιο διασωζόταν αρχαιοτάτη εικών, η οποία επαρίστανε τον θείον Ιωακείμ μετά της ευλογημένης Άννης να μεταβαίνη εις την Αγίαν Πόλιν κρατώντας ραβδί, και συνοδευόμενος από το ποίμνιόν του. Άλλη δε εικών εικονίζει τον Προφήτην Ηλίαν να λαμβάνη από το κοράκι άρτον και κρέας· και άλλη, τους δύο ιδρυτάς της Μονής, Ιωάννου και Γεωργίου των Χοζεβιτών.

Η Ιερά Μονή, είναι χτισμένη πάνω στον βράχο· ανεκαινίσθη το 1875 από τον μοναχό Καλλίνικο Βαράκλα τον Αγιοταφίτη καταγόμενο από τα Αλάτσατα της Μικράς Ασίας. 

 Στη συνέχεια μετάβαση μέσω της  «σιδηράς συνοριακής πύλης», που χωρίζει την Ιεριχώ από την κατεχόμενη περιοχή, στον Ιορδάνη ποταμό, στο πραγματικό σημείο που βαπτίσθηκε ο Χριστός μας, από τον Τίμιο Πρόδρομο.

Στις όχθες του Ιορδάνου ποταμού, τελέσθηκε από τον Σεβασμιώτατο και ξεναγό του γκρουπ η ακολουθία του Αγιασμού και αναγνώστηκαν οι ευχές  «τοῦ Ἁγιασμοῦ».  Κάποιοι απ τους προσκυνητές φόρεσαν τον λευκό χιτώνα για την  «προαιρετική-συμβολική βάπτιση των προσκυνητών» στον Ιορδάνη ποταμό, ψάλλοντας το τροπάριο «εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε..». 

Ο Ιορδάνης ποταμός είναι ο μεγαλύτερος και ιερότερος ποταμός της Αγίας Γης. Πηγάζει από τα βουνά της Συρίας και χύνεται αρχικά στην θάλασσα της Γαλιλαίας ή Τιβεριάδας. Μετά αφού διασχίσει την λεγόμενη κοιλάδα του Ιορδάνη , χύνεται ξανά στη Νεκρά Θάλασσα.
Τ’ όνομά του το οφείλει στην εβραϊκή λέξη «γιαρτέν» ή » γιαρτάν» που σημαίνει ορμητικός. Και πράγματι ο Ιορδάνης είναι ορμητικό ποτάμι, γιατί έχει μεγάλη κλίση που ξεπερνά τα 950 μέτρα, χωρίς να δημιουργεί ούτε έναν καταρράκτη, ενώ το συνολικό του μήκος είναι 220 χιλιόμετρα. Στα αραβικά ονομάζεται Ουρντούν.
Ο ποταμός εκτός από την συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη της Παλαιστίνης συνδέθηκε με πολλά ιστορικά και θρησκευτικά γεγονότα.
Στον Ιορδάνη χωρίστηκαν οι δώδεκα φυλές του Ισραήλ πριν μπουν στη Γη της Επαγγελίας, εδώ ήλθε ο Ιωάννης ο Πρόδρομος να κηρύξει στο λαό του Ισραήλ το βάπτισμα και τη μετάνοια, εδώ βαπτίσθηκε ο Ιησούς από τον Ιωάννη και από τότε έγινε ένα από τα ιερότερα προσκυνήματα των Χριστιανών.

Ακολούθως, αναχωρούμε για προσκύνημα στην Ιερά Μονή του Αγίου Γερασίμου του Ιορδανίτου.

Το περίφημο μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου του Ιορδανίτη στην έρημο του Ιορδάνη και κοντά στην Ιεριχώ, με τον εκπληκτικό ηγούμενο Χρυσόστομο, γνωστό για το τεράστιο πνευματικό και φιλανθρωπικό του έργο ! Σήμερα το μοναστήρι κατοικείται κυρίως από Αράδες Παλαιστίνιους. Σε μικρή απόσταση βρίσκεται και το μισογκρεμισμένο μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου. Εκεί κοντά είναι το ακριβές σημείο του ποταμού Ιορδάνη, όπου βαφτίστηκε ο Χριστός. Το σημείο αυτό βρίσκεται σε εμπόλεμη ζώνη, (Παλαιστίνη, Ισραήλ, Ιορδανία) και δεν δίνονταν άδεια για 45 ολόκληρα χρόνια να γίνει εκεί Θεία Λειτουργία. Ο π. Χρυσόστομος κατάφερε μετά την εορτή των Θεοφανείων να πάρει την πολυπόθητη άδεια και να λειτουργήσει ξανά μετά από τόσα χρόνια στο μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου παρουσία πλήθους πιστών.
Λίγα χιλιόμετρα πιο κάτω από το μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου, είναι η Νεκρά Θάλασσα στο μέρος που βρίσκονταν οι αρχαίες πόλεις Σόδομα και Γόμορρα. Το μοναστήρι βρίσκεται τετρακόσια περίπου μέτρα κάτω από την επιφάνεια της Μεσογείου. Γι’ αυτό εδώ η ζέστη είναι αφόρητη το καλοκαίρι και οι βροχές το χειμώνα ελάχιστες. Αποτελεί μια όαση ξεκούρασης και φιλοξενίας για τους προσκυνητές αλλά κυρίως είναι οι Θερμοπύλες του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. Μέσα βρίσκεται και μια μικρή εκκλησία αφιερωμένη στη φυγή στην Αίγυπτο. Είναι η σπηλιά όπου, κατά την παράδοση, φιλοξενήθηκε η Παναγία με το Χριστό βρέφος και τον Άγιο Ιωσήφ, όταν έφευγαν στην Αίγυπτο. Σπάνια και η εικόνα της Παναγίας Γαλακτοτροφούσας, στην οποία η Παναγία θηλάζει τον Ιησού Χριστό.
Η φιλανθρωπία είναι σήμερα ο ένας και μοναδικός σκοπός του μοναστηριού. Χιλιάδες φτωχοί Παλαιστίνιοι τυγχάνουν της αγάπης της μονής σε τρόφιμα και χρήματα όταν υπάρχουν.
Όσοι προσκυνητές επιθυμούν να παραμείνουν και να φιλοξενηθούν στον Άγιο Γεράσιμο για ορισμένες μέρες, υπάρχουν ξενώνες για τη διαμονή τους.

Στην συνέχεια επισκετήκαμε την Ιερά Μονή του Σαρανταρίου Όρους που βρίσκεται κοντά στην Ιεριχώ. Εκεί όπου ο Κύριος «πειράχτηκε» από τον διάβολο. Εδώ  νήστεψε ο Κύριος σαράντα μέρες και σαράντα νύχτες και κατόπιν πειράχτηκε από το διάβολο προτού αρχίσει το δημόσιο έργο του. Η πρώτη πρόκληση του διαβόλου ήταν «Εάν είσαι υιός Θεού πρόσταξε αυτοί οι λίθοι να γίνουν ψωμιά» και η απάντηση του Κυρίου ήταν «ο άνθρωπος δεν ζει μόνο με άρτο». 

Η δεύτερη ήταν «εάν είσαι υιός Θεού πέσε από αυτό το γκρεμό χωρίς να πάθεις τίποτε» και η απάντηση του Κυρίου ήταν ότι «δεν πρέπει να βάζεις σε δοκιμασία το Θεό σου». 

Η τρίτη ήταν « θα σου δώσω όλο το βασίλειο του κόσμου εάν με προσκυνήσεις » και η απάντηση ήταν «φύγε από μπροστά μου σατανά! μόνο τον Κύριο τον Θεό σου θα προσκυνάς, και μόνο αυτόν θα λατρεύεις». 

Το συγκρότημα του μοναστηριού αποτελείται από μια σειρά δωματίων, ένα στενόμακρο διάδρομο, μια φυσική σπηλιά, την κεντρική εκκλησία αφιερωμένη στον Ευαγγελισμό και το παρεκκλήσι – προσκύνημα στο οποίο ο Κύριος νήστεψε.

Στο χώρο αυτό υπάρχει και ο βράχος που κάθισε ο Κύριος. Η ανάβαση για το μοναστήρι γίνεται με τα πόδια σε 20 λεπτά. Πρόσφατα τέθηκε σε λειτουργία σύστημα τελεφερίκ που από την Ιεριχώ μεταφέρει τους επισκέπτες και προσκυνητές κοντά στη Μονή. Από το Σαραντάριο η θέα είναι μοναδική καθώς η ματιά του επισκέπτη χάνεται ανάμεσα στην νεκρά Θάλασσα, την έρημο του Ιορδάνη και την πνιγμένη στο πράσινο Ιεριχώ…

Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε Βορειοδυτικά  τοῦ χωριοῦ Ρίχα της Ιεριχώ όπου ἀναβλύζει διαυγεστάτη πηγὴ η ὁποία ονομάζεται ὕδατα τοῦ Ἐλισσαίου καὶ στα Αραβικά –Εσσουλτάν.

Η πόλη και η περιοχή συνδέονται με τη ζωή και τη δράση του Προφήτη Ελισαίου, του οποίου η μνήμη τιμάται στις 14 Ιανουαρίου.
Ο Ελισαίος έζησε το 800 π.Χ. Ανταποκρινόμενος στην κλήση του προφήτη Ηλία πήγε στην περιοχή. Ο προφήτης Ηλίας αναλήφθηκε στους ουρανούς μέσα σε πύρινο άρμα και τη στιγμή αυτή έριξε στον Ελισαίο τη μηλωτή του ως σύμβολο διαδοχής και ο Ελισαίος τον ακολούθησε περνώντας θαυματουργικά τον Ιορδάνη. 

Η Εκκλησία τιμούσε πάντα τον Ελισαίο. Έτσι από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες υπήρχε ναός με το όνομά του. Ο σημερινός ναός στην Ιεριχώ, κτίστηκε το 1884 από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και ανακαινίστηκε το 1975.

Οι κάτοικοι της πόλης του παραπονέθηκαν ότι το νερό της πηγής είναι πικρό και υποφέρουν. Αυτός με θαύμα το μετέτρεψε σε πόσιμο και υγιεινό. Έκανε επίσης πολλά θαύματα.

Στην αυλή του ναού υπάρχει η συκομορέα του Ζακχαίου, το δέντρο που ανέβηκε ο μικρόσωμος τελώνης για να δει το Χριστό, παράδειγμα ανθρώπου που μετανοεί και αναγεννιέται με τη δύναμη του Κυρίου. Ο Ζακχαίος με τη μετάνοιά του μπήκε στο χορό των Αγίων και η μνήμη του τιμάται στης 20 Απριλίου. Η συκομορέα είναι μακρόβιο και αειθαλές δέντρο.

  Η ονομασία της είναι “φίκος ο συκόμορος” και οι καρποί του μοιάζουν με ρόδινα σύκα. Λέγεται ότι το δέντρο αυτό δεν φυτρώνει σε άλλα μέρη.

Η πηγή του Αγίου Ελισσαίου

Τελευταίος σταθμός της 4ης ημέρας η «Μονή Μάρθας και Μαρίας» που βρίσκεται στο χωριό Βηθανία, τέσσερα χιλιόμετρα ανατολικά της Ιερουσαλήμ, στο δρόμο προς την Ιεριχώ. Ο Χριστός επισκεπτόταν συχνά την Βηθανία, γιατί εκτός του ότι βρισκόταν στο δρόμο του για τα Ιεροσόλυμα, αποτελούσε την ιδιαίτερη πατρίδα του φίλου του Λαζάρου και των αδελφών του, Μάρθας και Μαρίας.

Η εν λόγω μονή ονομάζεται και Μονή της Προϋπάντησης γιατί εδώ προϋπάντησαν τον Κύριο οι αδερφές Μάρθα και Μαρία, όταν ερχόταν για να αναστήσει το νεκρό Λάζαρο.

Η Μονή είναι απέριττη μέσα σε ένα καταπράσινο κήπο. Οικοδομήθηκε το 1879 από τον Κύπριο Αρχιμανδρίτη Σπυρίδωνα (μετέπειτα Πατριάρχη Αντιοχείας) στα ερείπια παλαιότερης Μονής. Επιγραφή πάνω από τη δυτική πύλη αναφέρει «Ο παρών Ιερός Ναός, σωρός ερειπίων υπάρχων πρότερων, ανεσκάφη, εκαθαρίσθη και ευρυχωρότατος ωκοδομήθη ευσεβεί ζήλω και δαπάνη του Αρχιμανδρίτου του Παναγίου Τάφου κ. Σπυρίδωνος του Κυπρίου φιλοτίμω συνδρομή των Ορθοδόξων χριστιανών εν έτει 1879, επί Πατριάρχου Ιεροσολύμων Ιεοροθέου του Α΄ και ετιμήθη επ`ονόματι του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού ως κείμενος εν Βηθανία επί του τόπου ένθα υπήντησαν αυτόν αι αδελφαί του Λάζαρου Μάρθα και Μαρία και εξεφώνησε το ¨εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή¨.

Στο δεξιό μέρος του ναού σώζεται βράχος, που έχει σχήμα ράχεως όνου. Σ’ αυτόν, σύμφωνα με την παράδοση κάθισε ο Χριστός πριν εισέλθη στην Βηθανία. Ηγουμένη της Μονής είναι η μοναχή Ευπραξία από την Κύπρο, η οποία βρίσκεται εκεί από το 1955.


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *