Πολιτιστικό και παραδοσιακό χρώμα θα φέρει φέτος το παζαράκι της Φαρκαδόνας

Ο Δήμος προετοιμάζεται να διοργανώσει στο χώρο της εμποροπανήγυρης το 1ο Αντάμωμα Πολιτιστικών Συλλόγων της περιοχής και ευρύτερα

Διαφορετικό τόνο θα προσπαθήσει να δώσει την φετινή χρονιά στην ετήσια εμποροπανήγυρη, που θα διεξαχθεί το δεύτερο δεκαήμερο του Αυγούστου στην έδρα του, ο Δήμος Φαρκαδόνας.
Ο Δήμος μετά από ώριμη σκέψη προετοιμάζεται την φετινή χρονιά κατά τις ημέρες της εμποροπανήγυρης να διοργανώσει το 1ο Πολιτιστικό Αντάμωμα Συλλόγων της περιοχής μας και ευρύτερα.
Στόχος του η νεολαία του Δήμου και της ευρύτερης περιοχής καθώς και πολιτιστικοί σύλλογοι και φορείς να ανταμώσουν, να τραγουδήσουν, να χορέψουν και όλοι μαζί να διασκεδάσουν.
Απώτερος δε σκοπός είναι η διατήρηση και η προώθηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αφού πρωταγωνιστές της εκδήλωσης είναι οι χορευτές των πολιτιστικών συλλόγων και οι διοικήσεις τους, που με την εθελοντική τους προσφορά προσφέρουν τα μέγιστα για αυτό το σκοπό.
Αναφορικά με την ιστορία του παζαριού της Φαρκαδόνας αναφέρεται ότι διεξαγόταν από το 1881, μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους, με απόφαση του τότε δημάρχου άρχισε να λειτουργεί σαν θεσμός μια μεγάλη εμποροζωοπανήγυρη, το γνωστό σε όλους μας «Παζαράκι», ενώ πιστεύεται πως οι ρίζες του ξεκινάνε από την αρχαιότητα.
H αρχική του ονομασία ήταν «Βασιλική Εμποροπανήγυρη», λόγω του Βασιλικού Διατάγματος με το οποίο είχαν καθοριστεί την εποχή εκείνη οι εμποροπανηγύρεις και η διάρκειά του ήταν πέντε ημέρες 19, 20, 21, 22 και 23 Αυγούστου.
Μεταπολεμικά καθιερώθηκε στις τρεις ημέρες, στο τριήμερο 19, 20 και 21 Αυγούστου και κάθε χρόνο επαναλαμβάνεται τις ίδιες ημερομηνίες ανεξάρτητα από τις ημέρες που πέφτει.
Η αρχική του τοποθεσία ήταν η θέση «Βρυσούλες» κάτω από το κάστρο της αρχαίας Φαρκαδόνας η οποία είχε σαν έδρα της το σημερινό χωριό του Κλοκοτού. Δε γνωρίζουμε πότε ακριβώς ξεκίνησε να πραγματοποιείται στη σημερινή τοποθεσία.
Από τα πρώτα χρόνια το Παζαράκι της Φαρκαδόνας αποτελούσε εμπορικό σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή Δήμου Φαρκαδόνας.
Έμποροι, επαγγελματίες, μικροπωλητές έρχονταν να εκθέσουν τη πραμάτεια τους και εμπορεύματα πάσης φύσεως. Από παζάρι ρούχων, εμπόριο υφασμάτων και ειδών προικός, όπως έλεγαν οι παλιότεροι, μέχρι και εμπόριο ζώων, το γνωστό ζωοπάζαρο. Από παιχνίδια και φαγητά, μέχρι επιδείξεις δύναμης και ταχυδακτυλουργικά. Με τα γνωστά αλογάκια, τις βαρκούλες, τους κρίκους και τη σκοποβολή.
Τριπλός ο σκοπός της οργάνωσης αυτής και για το λόγο αυτό αποκαλούνταν εμποροζωοπανήγυρη, με τα «παζάρια» να βρίσκονται στη πρώτη γραμμή και τους τσαμπάσηδες (άτομα που διαπραγματεύονταν τη τράμπα-αλλαγή) να έχουν τη τιμητική τους. Ταυτόχρονα η οργάνωση αυτή είχε και το κοινωνικό της σκοπό, αφού έδινε τη δυνατότητα για αντάμωμα και νέες γνωριμίες μαζί με τις προμήθειες και τις αγορές.

4 Σχόλια

  1. Χρήστος
    18/08/2017 at 17:11

    Ο όρος λούνα παρκ εμφανίστηκε αρχικά στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα σε ένα θεματικό πάρκο με το ίδιο όνομα που λειτούργησε στο Κόνι Άιλαντ, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, από το 1903 μέχρι το 1944. Στο συγκεκριμένο πάρκο υπήρχε μια δραστηριότητα με το όνομα «A Trip to the Moon» (ελληνικά: Ταξίδι στο Φεγγάρι) και το υποτιθέμενο διαστημόπλοιο της δραστηριότητας είχε το (λατινικό) όνομα Λούνα (ελληνικά: φεγγάρι). Η εν λόγω δραστηριότητα είχε εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία, οπότε, συνδυασμένη με το γεγονός πως το μικρό όνομα της αδελφής του δημιουργού του πάρκου ήταν επίσης Λούνα, οδήγησαν στην ονομασία του πάρκου. Στη συνέχεια με το ίδιο όνομα άνοιξαν πολλά άλλα θεματικά πάρκα ανά την υφήλιο.

    Απάντηση
  2. Μερακλής
    18/08/2017 at 17:29

    Χαχαχαχα. καλό ανέκδοτο και αυτό με το Λούνα Παρκ. εδώ και χρόνια δεν υπάρχει, ο λόγος προφανής … τώρα αν θέλετε ντε και καλά Λούνα Παρκ έχω να προτείνω το εξής , Ας βάλει ο Δήμος μια ΓΙΓΑΝΤΟΟΘΌΝΗ στην εξέδρα που θα στήσουν για τα χορευτικά ή στην θέση που έστηναν παλιά το Λούνα Παρκ με ολονυκτία προβολή τα ΣΥΜΒΟΎΛΙΑ ΠΟΥ ΓΊΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΊΘΟΥΣΑ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΕΊΟ … ΠΙΣΤΕΎΩ…. είναι το τελειότερο Λούνα Παρκ όλων των εποχών. Γιατί όντως μόνο Λούνα Παρκ μπορείς να το πεις παρά συμβούλιο για κοινό καλό όλων των δημοτών…
    ααα και που είστε? και 20 € είσοδο να βάλετε θα έρθει ο κόσμος. γιατί πραγματικά έχετε πολύ γέλιο

    Απάντηση
  3. Μερακλής
    23/08/2017 at 12:39

    «Για άλλη μια φορά μείναμε στα πρόσωπα, σκοτωθήκαμε για τα πρόσωπα, τον τάδε ή τον δείνα και κανείς δε μίλησε για το θεσμό»
    «Η άγνοια του εγχώριου πολιτιστικού χάρτη είναι το τροχοπέδη για την ακύρωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας και ιστοριας…»
    Οι εκδηλώσεις άνοιξαν με χαιρετισμό του δημάρχου Φαρκαδόνας κ. Θανάση Μεριβάκη, ο οποίος επικέντρωσε την προσοχή του στη διαχρονικότητα του παζαριού. Παράλληλα αναφέρθηκε στην προσπάθεια που καταβάλλεται να σωθεί και συνεχίσει την ετήσια λειτουργία της η » εμποροπανήγυρη. ‘’
    Με επιτυχία και με αρκετό κόσμο έπεσε το βράδυ της Κυριακής η αυλαία του 1ου Ανταμώματος Πολιτιστικών Συλλόγων του Δήμου Φαρκαδόνας. Το Φεστιβάλ, όπως είναι γνωστό, διεξήχθη στο πλαίσιο της ετήσιας εμποροπανήγυρης Φαρκαδόνας και αποτέλεσε μια εκδήλωση που αγκαλιάστηκε από τους κατοίκους και μέλη των Πολιτιστικών Συλλόγων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
    Λέξη: φεστιβάλ, Ετυμολογία: [<γαλλ. festival < λατιν. festivus "εορταστικός" . ούτε καν ελληνική λέξη δεν είναι…
    '' Αναφέρομαι στα λόγια του Δημάρχου μας Μεριβάκη ( Χρυσούλη ). '' εμποροπανήγυρη. '' κ. Δήμαρχεεεεε. Το λες και μόνος σου… και σας εξηγώ το τι σημαίνει η λέξη .
    Οι εμποροπανηγύρεις ήταν αυστηρά οργανωμένες αγορές, ετήσιου χαρακτήρα, όπου συγκεντρωνόταν πλήθος εμπορευμάτων και εμπόρων, από γειτονικές ή μακρινές περιοχές, κατά τη διάρκεια διαφόρων μηνών του έτους. Διοργανώνονται κάθε χρόνο πάμπολλα πανηγύρια, κυρίως τους θερινούς μήνες, σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στη σύγχρονη εποχή, τα ανταμώματα έχουν θρησκευτικό χαρακτήρα, καθώς συνδέονται με την εορτή κάποιου αγίου, και αποτελούν πόλο έλξης για τους τουρίστες και τους επισκέπτες. Ακόμη, μπορεί να έχουν ως αφορμή τη σοδειά ενός τοπικού προϊόντος, όπως το κρασί, το σκόρδο, την πατάτα, Το βαμβάκι, το καλαμπόκι, την ελιά, τα φρούτα, τη μελιτζάνα, και τόσα άλλα γεννήματα της Ελλάδας και της μάνας γης της. Βέβαια, δεν λείπουν και οι εμποροπανηγύρεις, που έχουν λάβει πια σύγχρονο χαρακτήρα, όπως η δική μας εμποροπανήγυρη που την έκανες ευρωπανηγυρη…
    Το σημερινό πανηγύρι (παζαράκι) είχε τα παλιά χρόνια μια πιο πρακτική χροιά. υπογράμμιζε τον εμπορικό της χαρακτήρα: «Η τε πανήγυρις εμπορικόν τι πράγμα εστί». Και, αν δούμε τα πράγματα από την πρακτική τους σκοπιά, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι πανηγύρεις διοργανώνονταν σε όλες τις ιστορικές περιόδους στην Ελλάδα κατά τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, κοντά στην εορτή του Αγίου Δημητρίου, και ξανά από τον Μάρτιο, κοντά στην εορτή του Αγίου Γεωργίου. Και τούτο διότι κατά τον μεν Οκτώβριο οι άνθρωποι έπρεπε να προμηθευτούν τα αναγκαία για τον χειμώνα, ενώ την άνοιξη λάμβαναν χώρα οι ζωοπανηγύρεις και το καλοκαίρι, κυρίως τον Αύγουστο, οι άνθρωποι γιόρταζαν τις νέες σοδειές. με ανταλλαγές και με όποιες πωλήσεις κάνανε ώστε να έχουν ανάλογα την εποχή τα προς το ζην.
    Όπως είναι φυσικό, η σημασία των εμποροπανηγύρεων και των ζωοπανηγύρεων για την επαρχία ήταν πολύ μεγαλύτερη. Παράλληλα, οι χωρικοί στις πανηγύρεις μπορούσαν να πωλούν το πλεόνασμα που είχαν και να εισπράξουν χρήμα. Στα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας του ελλαδικού χώρου, τα περισσότερα εμπορικά πανηγύρια της Πελοποννήσου, της Ηπείρου και της Θεσσαλίας γίνονταν κάθε Αύγουστο και Σεπτέμβριο.
    Κάτι που σήμερα δεν έχει το δικό μας πανηγύρι (παζαρακι) και φρόντισες εσύ γι' αυτό… δεν υπήρχε ούτε ίχνος προϊόντων προς πώληση. δηλαδή σε επίπεδο εμπορικό. για κλείσε τα μάτια σου και αναλογίσου την εποχή που ήσουν με τα σαντάλια και το κοντό παντελονάκι σου μέχρι τα γόνατα τι γινότανε κάτω στο παζαρακι μας …??? τι σου λέω τώρα ε ??? αλήθειες Δήμαρχεεε… αλήθειες σου λέω. Αυτό το παζαρακι κοίτα να αναστυλώσεις…
    Βασικός πυλώνας του εμπορίου, το πανηγύρι ήταν συνδεδεμένο με τις θρησκευτικές εορτές και ήταν δυνατόν να στηθεί σε οποιαδήποτε πόλη εξυπηρετούσε τις ανάγκες των εμπόρων. Κατά τα παλιά χρόνια, το πανηγύρι αποτελούσε το κύτταρο της ανάπτυξης του εσωτερικού εμπορίου. Λειτουργούσαν εμποροπανηγύρεις με μεγάλη οικονομική σημασία και εκεί συνέρρεαν οι περιπλανώμενοι έμποροι, οι οποίοι έστηναν τις δουλειές τους όπου υπήρχε ευκαιρία.
    Τα πανηγύρια είναι ένα ζωντανό κομμάτι της κοινωνικής ζωής κάθε τόπου, καθώς στους κόλπους τους ανταμώνουν – πλέον φανερά μεταλλαγμένους, ασφαλώς – οι κάτοικοι, οι ξένοι, οι επισκέπτες, οι ξεριζωμένοι που μεταφυτεύτηκαν στις μεγαλουπόλεις. Είναι η τοπική γιορτή, η συνάθροιση, το αντάμωμα, η μάζωξη, η συζήτηση, το «μαζί», η ευκαιρία να βρεθεί κανείς «στο ίδιο τραπέζι» με τους συγχωριανούς του, η ευκαιρία να μάθει ο ξένος τις τοπικές λιχουδιές ( τώρα για το που ήταν παρών οι δικές μας τοπικές λιχουδιές είναι άλλο θέμα που θέλει πολύ κουβέντα ) και να χορέψει σε ρυθμούς άλλους, είναι μια τονωτική ένεση για την τοπική οικονομία (αν τονωτική ένεση για εσάς κ. Δήμαρχε είναι η χρέωση στους δημότες τα 20.000 – 25.000 € που ακούγεται ότι στοίχισε η όλη φιασκοφεστιβαλοκατασταση τότε πάω πάσο ) και φυσικά η αφορμή για γλέντι και χαροκόπι.
    Οι εμποροπανηγύρεις συνέβαλλαν στη σύνδεση της οικονομίας πόλης ή χωριού και υπαίθρου, στην κυκλοφορία του χρήματος και στην ανάπτυξη των εμπορικών συναλλαγών. Τίποτα δεν χάνεται στον ελλαδικό χώρο, τελικά, ίσα-ίσα που βρίσκει τον τρόπο και επιβιώνει όπου αγαθά βρίσκεις παντού. Έτσι. μπορούμε να πούμε ότι το πανηγύρι αποτελεί ακόμα ένα κύτταρο της εμπορικής δραστηριότητας, έναν χώρο όπου κανείς μπορεί πιο άνετα να «παζαρέψει» την τιμή, μια ευκαιρία για αναψυχή και φθηνά ψώνια. Ένας πανάρχαιος θεσμός, λοιπόν, που δίνει ζωή στις τοπικές κοινωνίες και έχει τόσα πρόσωπα όσα και η ελληνική γη.
    Οι εμποροπανηγύρεις, τα πανηγύρια, κάθε γιορτή που είναι αφορμή για αντάμωμα, στη σύγχρονη εποχή έχουν καθιερωθεί ως μέρες γλεντιού και λιγότερο ως τόπος ανταλλαγής και πώλησης προϊόντων, διότι απλά και όμορφα μπήκε ανάμεσα η διαπλοκή και η διαφθορά – κονόμααα…. ξέρεις εσύ Δήμαρχε… Άλλωστε αυτό έκανες και εδώ στο δικό μας παζαρακι …
    Δυστυχώς όμως αγαπητέ άρχοντα του τόπου μας και μέγα ΔΗΜΑΡΧΕ κατάφερες εσύ από την πρώτη σου εκλογή κιόλας να κάνεις την δίκη μας εμποροπανήγυρη ( παζαράκι ) αντί για εμποροπανήγυρη '' σε <> με απώτερο σκοπό την εισροή χρημάτων στην τσέπη σου μέσω συμφερόντων που όλοι ξέρουνε και που όλοι τα λένε στα πηγαδάκια του χωριού κάθε μέρα τώρα, όταν μάθανε για τις συμμετοχές επιχειρηματιων εστίασης Τελευταίας στιγμής, ( βλέπε συνωνυμία σόι’ και πάει λέγοντας ) μπορώ να παραθέσω μύρια παραδείγματα για το τι έκανες και κάνεις. δεν το κάνω. θα κριθείς όταν έρθει η ώρα σου…
    ΑΥΤΆ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΊΑ ΤΩΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΏΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΖΩΟΠΑΝΗΓΥΡΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΠΛΟΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΦΊΛΕ ΔΉΜΑΡΧΕ
    ΤΟΥ ΔΉΜΟΥ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ…

    Απάντηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *