Το 5ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων στην Άγκυρα της Τουρκίας

Η επίσκεψη εντασσόταν στο πλαίσιο του Erasmus + Cooperation for innovation and the exchange of good practices strategic partnerships“Less chemical more quality life”: «Λιγότερα Χημικά, καλύτερη ποιότητα ζωής» (2016-2018)

Σε έναν ξεχωριστό προορισμό, στην πρωτεύουσα της Τουρκίας βρέθηκε το 5ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων από τις 30/4 (Απριλίου) έως τις 4/5/2018 για την προτελευταία συνάντηση μαθησιακών, διδακτικών και επιμορφωτικών δραστηριοτήτων του ΚΑ2 Erasmus+ σχεδίου με τίτλο «Λιγότερα Χημικά, καλύτερη ποιότητα ζωής» .
Το σχέδιο άρχισε τον Σεπτέμβριο του 2016 και αποτελεί στρατηγική σύμπραξη Erasmus+ μεταξύ έξι σχολικών οργανισμών από την Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία, Πορτογαλία και Λεττονία, την οποία συντονίζει το Ankara Lisesi – Ankara/Turkey, Τουρκία– Coordinator: Συντονιστικό Σχολείο. Οι υπόλοιποι εταίροι-σχολεία είναι οι ακόλουθοι-ακόλουθα:

Altindag Gazi Anadolu Lisesi – Ankara/Turkey, Τουρκία

Agrupamento de Escolas D. Sancho I-V.N. Famalicao/Portugal, Πορτογαλία

IIS Gobetti Marchesini – Casale – Torino/Italy, Ιταλία

5th Lyceum of Trikala – Trikala/Greece, Ελλάδα

Rigas 31. Vidusskola – Riga/Latvia, Λεττονία

H δομή του παρόντος κειμένου βιωματικών καταγραφών και εντυπώσεων με το πρόγραμμα, τις σκέψεις και διαπιστώσεις, τα συμπεράσματα, ως προς τα στοιχεία του προγράμματος Erasmus+, τους εταίρους κ.τ.λ. στην παιδαγωγική-επιμορφωτική συνάντηση-μετακίνηση για εκπαιδευτικούς, αποτελεί τη συνισταμένη όλων των παραγόντων της μεγάλης επιτυχίας του.

Η Μετακίνηση Εκπαιδευτικών στο πλαίσιο εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus + ΚΑ219 του σχολείου μας με τίτλο “Less chemical more quality life” και κωδικό 2016-1-TRO1-KA219-034361-7» περιλάμβανε τις εκπαιδευτικούς: Καραθανάση Σταματία & Ηλιάδη Αμαλία, μέλη της παιδαγωγικής ομάδας στην Άγκυρα-Τουρκία από 29/4/2018 έως 5/5/2018 στο πλαίσιο του εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού προγράμματος . Κατά την παραμονή των εκπαιδευτικών στην Άγκυρα ακολουθήθηκε το πρόγραμμα δραστηριοτήτων του σχολείου υποδοχής Ankara Lisesi Highschool το οποίο περιγράφεται στη συνέχεια αυτού του κειμένου.

Το σχολείο στο οποίο βρεθήκαμε, δηλαδή το συντονιστικό σχολείο του προγράμματός μας, έχει μια μακρά ιστορία. Παίρνοντας μια βαθιά αναπνοή, τη μυρίζει κανείς στους χώρους του: στο μακρινό παρελθόν, κατά τη διάρκεια της αυτοκρατορίας των Χετταίων, μια εποχή ένδοξη ανάπτυξης και ακμής, στο μέρος στο οποίο σήμερα βρίσκεται το σχολείο, συγκεντρωνόταν ο λαός για τις συνελεύσεις του. Επίσης , κατά τη διάρκεια του πολέμου της ανεξαρτησίας των Τούρκων (1920-1923) ο λαός της Άγκυρας συγκεντρωνόταν εδώ και προσευχόταν για την επιτυχία του τουρκικού στρατού. Πολύ περισσότερο, κατά την εγκαθίδρυση της τουρκικής δημοκρατίας, αυτό το σχολείο υπήρξε μάρτυρας σημαντικών ιστορικών γεγονότων: ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, ο ιδρυτής της τουρκικής δημοκρατίας, πάντα έδινε ιδιαίτερη σημασία στην ανάπτυξη της παιδείας, της επιστήμης και της εκπαίδευσης. Ήθελε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο σχολείο όπου θα μορφώνονται πολύπλευρα οι νέες γενιές της σχετικά πρόσφατα ιδρυμένης δημοκρατίας του. Θεωρούσε πως η μόρφωση των κοριτσιών ήταν ιδιαίτερα σημαντική, γι’ αυτό και προόρισε αυτό το σχολείο ανώτερης μόρφωσης αρχικά να λειτουργήσει ως σχολείο θηλέων. Ο Ατατούρκ καθοδήγησε έναν Αυστριακό αρχιτέκτονα, τον Ernst Arnold Egly, στην κατασκευή του σχολείου. Ο Egly, σχεδίασε το κτίριο δίνοντας του τη μορφή μητρικής αγκαλιάς και τοποθέτησε πολλά παράθυρα με τρόπο που ο ήλιος, εισχωρώντας, να καταυγάζει το χώρο. Το σχολείο έχει ένα μεγάλο κήπο όπου οι μαθητές απολαμβάνουν τα διαλείμματά τους. Και το δέντρο του υακίνθου σ’ αυτή την αυλή είναι τόσο παλιό και όμορφο όσο το κτίριο: ακόμη ευωδιάζει συνοδεύοντας τις νέες γενιές στην προσπάθειά τους για επιτυχημένη μόρφωση. Το σχολείο έχει επίσης μουσείο σχολικής ζωής, αν και στην ολότητά του αποτελεί το ίδιο ένα μουσείο που διασώζει την παλιότερη εποχή.

Την Δευτέρα, 30/4/2018 μετά την άφιξη στο συντονιστικό σχολείο και την ξενάγηση στους χώρους του, έγινε η συνάντηση των καθηγητών στην αίθουσα των συνεδριάσεων, η ανταλλαγή απόψεων για τις μέχρι τώρα υλοποιημένες εργασίες και η συνομολόγηση-τοποθέτηση των βασικών αξόνων για τη δημιουργία του τελικού αποτελέσματος του προγράμματος σε ψηφιακή μορφή. Στη συνέχεια και μετά το γεύμα στο εστιατόριο του σχολείου, η επίσκεψη-ξενάγηση στη μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση (Βουλή) μας γέμισε δυνατές εικόνες, εντυπώσεις, σκέψεις και αναρωτήσεις…

Την επόμενη μέρα, Τρίτη 1/5/2018 , Αργία της Πρωτομαγιάς, η ξενάγηση-περιήγηση στην πόλη, στην δημοφιλή λίμνη της και κυρίως στο μνημείο –Μαυσωλείο του «πατέρα» του Τουρκικού έθνους Κεμάλ Ατατούρκ υπήρξε αξέχαστη, λόγω του έντονα εθνικού της χαρακτήρα και της άψογα οργανωμένης κατάστασης εκεί που διευκόλυνε τη μύησή μας στη νοοτροπία και τη σκέψη του γειτονικού μας λαού.

Την Τετάρτη 2/5/2018, οι διεθνικές αποστολές-εταίροι πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στο σχολείο Altindag Gazi Anatolian School και παρακολουθήσαμε Σεμινάριο στο τμήμα Χημείας, στο φημισμένο Πανεπιστήμιο METU. Η γεμάτη μέρα μας έκλεισε με δραστηριότητες Εργαστηρίου και διαλέξεις στο Κεντρικό Εργαστήριο του εν λόγω Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Μέσης Ανατολής (METU) και Περιήγηση στο METU.

Την Πέμπτη 3/5/2018 μας εντυπωσίασε το Science Festival με παρουσιάσεις, επιστημονικά εργαστήρια για τα βλαβερά χημικά στο σχολείο, πειράματα χημείας και φυσικής, επιμορφωτικές δράσεις για το ρόλο της επιστήμης στη ζωή μας, καλλιτεχνικές εικαστικές δημιουργίες, μουσική, παραδοσιακούς και μοντέρνους χορούς καθώς και τραγούδια από όλες τις περιφέρειες της αχανούς και πολυσύνθετης χώρας της Τουρκίας. Πραγματικά, η παρουσίαση του πολιτισμού της σε όλα τα επίπεδα: επιστήμη, φιλοσοφία, τέχνη, ιστορία, γαστρονομία, συνήθειες, ήθη και έθιμα από τους εξαίρετους Τούρκους μαθητές σε συνεργασία με τους δημιουργικούς καθηγητές τους μας ενθουσίασε τόσο που ο πολύς χρόνος διάρκειάς της μας φάνηκε σαν ελεύθερος χρόνος!

Η τελευταία συνάντηση των υπευθύνων καθηγητών στην Άγκυρα, την Παρασκευή 4/5/2018, έθεσε τις βάσεις για την τελευταία συμπερασματική-απολογιστική μας συνεδρίαση που θα λάβει χώρα το ερχόμενο καλοκαίρι στη Ρίγα της Λεττονίας. Η ενδιαφέρουσα, από κάθε άποψη, παραμονή μας στην πρωτεύουσα της γειτονικής μας χώρας ολοκληρώθηκε με επιμορφωτικές επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη εικαστικών τεχνών (ζωγραφικής & γλυπτική ) και στο Εθνογραφικό Μουσείο της Άγκυρας. Σε πανηγυρικό και πολύ φιλικό κλίμα πραγματοποιήθηκε και η Τελετή απονομής των βεβαιώσεων του προγράμματος και κηρύχθηκε η λήξη των εργασιών του.

Η φιλοξενία των Τούρκων συνεργατών μας (εκπαιδευτικών και μαθητών) ήταν ιδιαίτερα ζεστή, ξεχωριστή, σχεδόν συγκινητική. Στις εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν και στις κοινές μας εξόδους γνωρίσαμε μεγάλο αριθμό συναδέλφων αλλά και μέλη των οικογενειών τους που μας περιποιήθηκαν με χαρά και ιδιαίτερη προετοιμασία.
Τους ευχαριστούμε πάρα πολύ γι’ αυτή την τόσο εκδηλωτική φιλία, φιλοξενία και συνεργασία. Μας υποδέχτηκαν ακόμα ο Διευθυντής και διοικητικά μέλη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής ενώ είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε σχολικούς οργανισμούς της Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμια, Μουσεία κ.τ.λ. το τοπικό λαογραφικό μουσείο, την Εθνική Πινακοθήκη και Γλυπτοθήκη της Άγκυρας, βιοτεχνίες και καταστήματα παραγωγής οικολογικών τοπικών προϊόντων κ.α.

Στις πολιτιστικές αυτές περιηγήσεις μας διαπιστώσαμε πως ο Βυζαντινός πολιτισμός και ο Οθωμανικός πολιτισμός είχαν «εταιρικές»-εκλεκτικές σχέσεις και συγγένειες: ο δεύτερος υπήρξε ο κληρονόμος, ο μιμητής του πρώτου με πολλά κοινά σημεία μεταξύ τους. Άλλωστε τα Βυζαντινά & Ρωμαϊκά Λουτρά όπως και τα Οθωμανικά Λουτρά που υπάρχουν στην Άγκυρα, τα λεγόμενα Χαμάμ, συνεχίζουν τον καθαρτικό πολιτισμό των Αρχαίων Έλλήνων που πρωτοαποίκισαν την περιοχή.

Θεσσαλονίκη-Άγκυρα, λοιπόν από 29/4 έως 5/5/2018…Αλήθεια, τι κοινό έχουν η Άγκυρα και η Ουάσιγκτον; Μπορεί οι πόλεις αυτές να απολαμβάνουν την αίγλη μιας πρωτεύουσας κράτους, όμως και οι δύο «ζουν» στη σκιά των μητροπολιτικών κέντρων: της Κωνσταντινούπολης και της Νέας Υόρκης, αντίστοιχα.

Άγκυρα, πρωτεύουσα της Τουρκίας: Κτισμένη πάνω στο ομώνυμο οροπέδιο, στο κέντρο της Ανατολίας, αντιπροσωπεύει από το 1923 τους πολιτικούς οραματισμούς του Κεμάλ Ατατούρκ. Είναι μια πόλη σύγχρονη, αλλά και γεμάτη μνημεία που θυμίζουν σε όλους την ιστορία της νεότερης Τουρκίας. Σύγχρονη αλλά και παραδοσιακή, μοντέρνα, ανεκτική αλλά και οθωμανική-ισλαμική, με επιβλητικά δημόσια κτίρια και ουρανοξύστες. Επομένως, γεμάτη δημιουργικές, γοητευτικές αντιθέσεις. Μια πόλη με εξαιρετικές υποδομές και κατοίκους θερμούς και φιλόξενους. Με χώρους οικολογικής αναψυχής, τεράστια, ανοιχτά πράσινα πάρκα, με αλσύλλια, παντοειδή δέντρα και πολύχρωμα λουλούδια κάθε λογής, απέραντες εκτάσεις φυσικής ομορφιάς και ήρεμης ζωής για τους κατοίκους της. Το Ισλάμ, πανταχού παρόν αλλά «ανοιχτό», φιλικό στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις. Στην πόλη επικρατεί γενικά τάξη, ησυχία και σεβασμός στο δημόσιο χώρο: ανυπαρξία βανδαλισμών και καταστροφικής διάθεσης των καθαρών και τακτοποιημένων κοινόχρηστων χώρων. Η ασφάλεια που νιώθει ο επισκέπτης εντείνεται από την επικουρική παρουσία των επιβλεπόντων κρατικών υπαλλήλων που φροντίζουν κάθε φορά για τους απαραίτητους ελέγχους. Ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, φυσικά, «λατρεύεται» σαν «υπεράνθρωπος», ωσεί παρών στις καθημερινές, μεγαλοπρεπείς τελετές προς τιμήν του. Η ανάκρουση του τουρκικού εθνικού ύμνου γίνεται συχνά στα σχολεία, στα μουσεία, στο Μαυσωλείο του, στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση, παντού και πάντα στη δημόσια ζωή της χώρας, και επιδεικνύεται μεγάλος σεβασμός και αποδοχή προς τον «θαυμαστό» Τουρκικό λαό που τα επιτεύγματά του συνέβαλαν τα μάλα στον παγκόσμιο πολιτισμό.
Στη μετακίνηση αυτή το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από τις εκπαιδευτικούς Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογο-Διευθύντρια του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων και Καραθανάση Σταματία , αγγλικής γλώσσας- υπεύθυνη του σχεδίου & συντονίστρια .Ο επόμενος σταθμός του θα έχει χαρακτήρα διακρατικής-διεθνικής απολογιστικής συνάντησης και θα πραγματοποιηθεί στην Ρίγα της Λεττονίας από τις 29 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου 2018 για τις ανάγκες ολοκλήρωσης του κοινού μας προγράμματος.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA